Brand si branding

despre brand si branding

Pentru foarte multi oameni aceşti termeni (brand, branding, identiatea vizuala, valoarea brandului, etc) sunt învăluiţi în mister, fiind atributul unor marci cu expunere globală şi apanajul unor executivi plătiţi cu sume fabuloase. Pentru alţii succesul unor branduri este rezultatul tehnicilor “voodoo”, misterioase şi întunecate. Puţini ştiu că marile branduri de azi au avut la începutul lor doar o idee strălucită şi un om al cărui geniu le-a creat. Orice brand poate fi un brand de succes.

Orice brand de succes este un brand de neînlocuit. Valoarea lui, adevărata lui valoare, nu poate fi măsurată matematic cu etaloane economico-financiare. Valoarea brandului trăieşte în sufletul şi minteaconsumatorilor.

Dar, ce este un brand?
Sunt foarte multe definiţii, fiecare în parte poate fi o reflectare a unei calităţi a brandului. Unele sereferă la marcă, altele la identitatea brandului, sau cel mai adesea la reputaţia brandului. Nu există o definiţie care să cuprindă în esenţa ei totalitatea atributelor şi valenţelor unui brand. Poate că o de-scriere a ceea ce nu este un brand ar putea fi mai intuitivă pentru a inţelege ce este un brand


  • Brandul NU este un logo (sigla sau emblema).
  • Brandul NU este o firmă sau o multinaţională.
  • Brandul NU este un nume.
  • Brandul NU este o marcă înregistrată.
  • Brandul NU este un proces de fabricaţie
  • Brandul NU este un manual de identitate.
  • Brandul NU este un produs, serviciu sau persoană.
  • Brandul NU este un ambalaj sau o etichetă.
  • Brandul NU este un slogan.
  • Brandul NU este un accesoriu al unui business.
  • Brandul NU este o modă sau o tendinţă a acesteia.
  • Brandul NU este o reclamă.
  • Brandul NU este un gust, miros sau culoare.


Dar ce este brandul? Până la urmă o sumă a tuturor definiţiilor poate fi mai apropiată de adevăr.

Dupa părerea mea există o calitate a brandului care poate ea singură să-l acopere ca o umbrelă protectoare în sensul definiţiei sale:

BRAND = ÎNCREDERE
 

Încrederea că brandul ales este cel mai aproape de aspiraţiile tale, el şi numai el este acela care îşi onorează promisiunile de fiecare dată. Ai încredere în el. Şi bine faci. Un produs devine un brand când imaginea lui transcede percepţiei vizuale şi rămâne rezidentă în memoria noastră, asociind valori şi caracteristici unice ale produsului ce-l reprezintă. Cu alte cuvinte, a vorbi despre brand înseamnă a vorbi despre tot ce simt, ce gîndesc, ce văd, ce spun, ce aud, ce îşi imaginează dar mai ales ce speră toţi cei care sunt sau vor deveni consumatori ai produsului respectiv. Până la urmă este doar o chestiune de încredere într-o promisiune.

BRAND = PROMISIUNE


Avantajul concurenţial al unui brand puternic stă în însăşi raţiunea lui de a fi altceva, de a promite si de a oferii mereu încredere. Marile branduri, prin strategiile de comunicare de brand promit mult iar brandul oferă, de fiecare data, mai mult.