Numele meu este Cristian Caramida.
Asa cum acesta o si dovedeste … Sunt de profesie … zidar. Zidesc imagine. Imagine de brand. Ma identific cu brandul SiglaTa, este un proiect demarat cu mai bine de 12 ani in urma, si practic intreaga activitate a stat sub directa mea indrumare. Ma ocup personal de fiecare proiect. Am desfasurat peste 200 de proiecte pentru firme din toate domeniile de activitate. Localizate pe cinci continente, firme mai mici sau mai mari, nationale sau multinationale, toate au beneficiat de o atentie speciala, dublata de multa creativitate si atentie pentru detalii. Am pornit la demararea fiecarui proiect cu gandul ca pun bazele unui viitor brand, si cu certitudinea ca eforturile depuse se vor regasi in succesul de mai tarziu.
Citeste mai departe...
Numele meu este Cristian Caramida.
Asa cum si acesta o dovedeste … Sunt de profesie … zidar. Zidesc imagine. Imagine de brand. Predestinare sau doar intamplare imi este greu sa ma pronunt, cert este insa ca … inca de acum 5.000 de ani caramida reprezenta un support dar si un mijloc de exprimare a marcilor. In vechea Mesopotamie, pe un teritoriu cuprins intre raurile Tigru si Eufrat, mesteri fauritori de caramizi isi inscriptionau numele, ca un atribut al valorii produsului pe fiecare exemplar realizat. Prin opera lor de zidire isi zideau propria imagine, nemuritoare. O imagine ce a ramas vreme de 5.000 de ani marturie a existentei lor si a produselor realizate de ei. Aceste vestigii arheologice sunt considerate de cei mai multi istorici, ca fiind prima reprezentare a marcilor.
Am facut acest scurt preambul incercand sa fac dovada existentei acestei minunate profesii inca din cele mai vechi vremuri. Din pacate brandingul in romania de azi ocupa locul cenusaresei. Poate ca stiti sau poate ca nu, dar profesia de brand manager nu exista in Romania. Cel putin oficial. Ca standard ocupational, ea nu este recunoscuta ca si profesie. De aici si toate celelalte neajunsuri: lipsa unui cadrul profesional de pregatire, lipsa unui cod deontologic, lipsa unui statut al profesiei, etc….
Spre a va da un singur exemplu cati din cei aflati in sala in acest moment au un manual de identitate pentru companie, sau brandurile companiei. Iar daca il au cati il si folosesc?
Una dintre confuziile majore care se face zi de zi, uneori chiar si de cei ce-i instruiesc pe viitorii manageri, este Brand = Produs sau si mai grav Brand = Marca
Un produs sta pe raft - Brandul sta in mintea si sufletul consumatorului.
Un produs poate fi contrafacut - Un brand nu poate fi copiat, contrafacut, sau imitat.
Un produs are o viata limitata - Un brand traieste in mintea si sufletul consumatorilor, rezident in memoria colectiva, mult timp dupa ce marca care l-a consacrat a disparut.
Sunt sute de mii de marci inregistrate la OSIM/OHIM/WIPO, dar cate dintre ele sunt branduri? Putine, extrem de putine.
Ma identific cu brandul SiglaTa, este un proiect demarat cu mai bine de 12 ani in urma, si practic intreaga activitate a stat sub directa mea influenta. Ma ocup personal de fiecare proiect. Avand experienta a mai mult de 25 de ani in calitate de practician, in slujba intereselor de imagine ale unor companii si institutii: BCR, El-Al, Ambasada Statului Israel, Ministerul Turismului, Academia Romana, Alpha Bank, FIDE-World Chess Federation, Unirea Shoping Center, ICI, Romsoft, Avitech, ICPE-CA, Aplast, Electrolux, FIHR, Sindicatul Functionarilor Publici din Senatul Romaniei, Hotel Intercontinental, Hotel Ambasador, Partidul Actiunea Populara, Softwin, Academia de Stiinte Economice Bucuresti, Academia de Stiinte Agricole si Silvice, Siveco, Electroputere Craiova, A.N.P.C., Danone, Nova Turism, Simpa Turism, P.N.T.-C.D., Avia Motors, Hotelul Sinaia, Centrul pentru Servicii de Radiocomunicatii, Restaurant Bolta Rece, Tarom, Casa Vinului - Dr. Pusca, Claas Romania, si pot spune ca frumoasa si rodnica colaborare a fost definitorie pentru brandul Siglata.
Am publicat o serie de articole pe tema brandingului in publicatii prestigioase din Romania si USA: Revista TopBusiness, Revista Biz, Economistul, Financiarul, Romania Libera, Adevarul, Romanian Tribune (revista editata in Chicago), New York Magazin (revista editata in New York), Franciza o afacere de succes (revista Asociatiei Romane de Francize), Smartfinancial, Traveler Magazine, Promoafaceri.
Sunt autorul primelor carti romanesti despre BRAND SI BRANDING:
2009 Brand&Branding – vol 1 - Identitatea vizuala
2010 Brand&Branding – vol 2 - Valoarea Brandului
2011 Brand Start - primele 100 de zile
2011 Brandul ospitalitatii (vol. 1) – lansat la Targul de Turism al Romaniei
2012 Brandul ospitalitatii (vol. 2) – lansat la Targul de Turism al Romaniei
2013 Agrobrands – Lansat la Indagra 2013
Am participat ca lector la diverse seminarii, simpozioane, conferinte si cursuri ce au avut ca subiect brandul si brandingul. Sunt redactorul al rubricii „Pagina de imagine” a revistei TopBusiness, si consultant pe probleme de branding al postului TV Antena1, Romexpo, si C.C.I.R., al publicatiilor Smartfinancial, Brandinfo, Travelbank, si al Asociatiei Romane de Franciza. Am avut o serie de emisiuni la Radio Romania – Antena Satelor/Pastila de branding si posturile TV Antena 1 si The Money Chanel.
1. Ambiţia şi dorinţa. Dacă culoarea lor ar fi albă, şi le-am pune împreună cu toate celelalte într-un creuzet, culoarea amestecului ar fi albul imaculat. Ele sunt cele ce dau “culoarea” brandului SiglaTa. Importanţa lor este fundamentală. Ambiţia şi dorinţa sunt ceea ce ne dorim sa fie motorul brandului nostru. Cu cât ele for fi mai puternice cu atât vorm urca mai sus.
2. Talentul. Este important în multe feluri, de la abilităţile şi harul pe care le avem, până la capacitatea de a găsi oamenii potriviţi scopurilor propuse de noi. Un vechi proverb evreiesc spune “în viaţă pentru a putea reuşi nu trebuie decât să ştii să alegi omul potrivit la locul potrivit” A exploata acest talent într-un mod eficient este un talent cu care ne mandrim. Capacitatea de a ne însuşii cunoştinte, de a ne adapta cu rapiditate unor condiţii noi reprezintă un talent al echipei noastre. De aceea suma acestor abilitati este un element important, asigurând mobilitate şi eficienţă oricărui proiect. Brandul are nevoie de talentul, este vital legat de acesta. Soluţiile pe care le găsim fiecărei probleme apărute au menirea de a face brandul sa zboare în direcţia dorită de noi.
3. Raţionalitatea. Ne ajută să construim instrumente de observare şi teorii explicant-predictive, prin care investigăm mai precis şi în profunzime lumea în care suntem şi o întelegem mai bine în dinamica şi cauzalitatea ei. Daca un brand arata ca o gâscă şi înoată ca o pisică, nu va căpăta niciodată încredera consumatorului. În opoziţie cu aspectele emoţionale ale ambiţiei şi dorinţelor, brandul are nevoie implicit şi de o modalitate raţională de ”exprimare”. Are nevoie de credibilitate la fel de mult ca şi de distinctivitate.
4. Creativitatea, Inspiratia, Imaginatia.
Brandurile nu sunt construite prin forţa “numerelor”. În branding funcţionează o altă aritmetică:
1 + 1 = 11
Normele economice, statistice, financiar contabile nu sunt cele ce guverneaza dezvoltarea unui brand. Sigur ele pot şi trebuie să fie instrumente necesare, dar niciodată suficiente. De multe ori acestea sunt cele ce ridică obstacole în calea dezvoltării unui brand. Creativitatea este esenţială, este vitală. Este forţa motrice care mişcă brandul. Creativitatea se manifesta atât în maniera artistică prin realizare unor concepte de comunicare verbală sau grafică absolut originale cât şi în adoptarea unor soluţii novatoare în strategia de promovare a brandului. Atunci cand bugetele de publicitate sunt mici singura soluţie este CREATIVITATEA. Azi piaţa reacţionează emoţional, decizia de achiziţie a unui produs sau serviciu apare deobicei pe fondul unor emoţii produse la contactul cu brandul. De aceea orice campanie de publicitate care face apel la emoţiile consumatorului va avea succes. Nu punem niciodată bariere în calea creativităţii, lăsam imaginaţia să zboare iar soluţiile nu întârzie să apară.
|