Alegerea numelui
ARTA ALEGERII NUMELUI!
Întrebare: Când un cuvânt nu este doar un cuvânt?
Răsuns: Când este un BRAND!
Regulă: Un brand cu un nume bun nu devine întotdeauna un brand de succes, dar un brand de succes are întotdeauna un nume bun.
Alegerea numelui reprezintă cea mai importantă decizie care trebuie luată odată cu naşterea unui nou brand. Numele este singurul element care rămâne neschimbat pe toata durata de existenţă a unui brand. În timp pot apare schimbări la nivelul aspectului siglei , ambalajului sau sloganului. Aceste schimbări sunt uneori necesare pentru revitalizarea imagini brandului. Numele însă nu se schimbă niciodată!
ATENTIE!
Numele brandului nu trebuie sa fie similar cu numele firmei. Numele firmei nu este marcă. Numele firmei este înregistrat la Registrul Comerţului, fără a putea asigura nici o protecţie legalăpentru brand. Se poate întâmpla ca numele ales de tine pentru firmă să fie similar cu cel ales pentru brand. Dar daca acest nume este înregistrat deja de altcineva la OSIM/OHIM/WIPO ca marcă, poţi fi pus în situaţia de aţi schimba numele firmei daca deţinătorul mărcii îţi cere acest lucru. În acest moment nu exista o coordonare între Ministerul Justiţiei, Registrul Comerţului si OSIM în privinţa rezervării şi înregistrării numelor de firmă. Din acest motiv asemenea “accidente” se pot petrece în mod frecvent. Singura modalitate legală de a proteja numele (firmei) brandului, sigla si sloganul este prin înregistrarea acestora ca marci la OSIM/OHIM/WIPO.
Întotdeuna la baza construcţiei unui mare brand a fost o idee genială. Cele mai puternice idei generatoare ale succesului în branding sunt cele ce au ca atribut comun – simplitatea. Acest fapt trebuie să se reflecte şi în alegerea numelui. Creând în mintea consumatorului diferenţieri simple dar puternice, faţă de celelalte branduri concurente, menţinând simplitatea în toate conceptele şi strategiile folosite iar pasiunea şi convingerea ca pe o călăuză vei reuşi să alegi un nume puternic pentru brandul tau.
Orice formă de identitate are nevoie apriori de comunicare. Identitatea îşi găseşte rolul definitoriu numai în cadrul unei mulţimi (în sens matematic). Primul pas în clădirea acestei identităţi este alegerea numelui. Este şi cea mai dificilă etapă.
Pentru că brandul este ceva unic, irepetabil, incomensurabil cu mijloace matematice a încerca să aplici o teorie universal valabilă, pentru alegerea numelui unui brand este o eroare fundamentală. Fiecare brand are propria sa cale, unică şi irepetabilă, reflectată cel mai bine in alegerea numelui. Alegerea unui nume bun se va oglindi în toate strategiile de comunicare şi va constitui suportul pentru dezvoltarea ulterioară a brandului. Oricare ar fi modul de alegere şi maniera în care el este exprimat, numele brandului se încarcă cu emoţii, asociaţii, semnificaţii şi reprezintă o mare parte din identitatea brandului definind valorile şi aspiraţiilecu care este creditat. Numele este suportul cognitiv al brandului.
Este foarte important să întelegi că numele brandului nu poate fi schimbat în fiecare lună, sezon sau an. Este o alegere (în cele mai multe cazuri) definitivă. De aceea această etapă trebuie privită cu toată responsabilitatea. Un alt aspect foarte important este să conştientizezi că acest nume trebuie să “placă” consumatorilor şi nu ţie (soţiei, amantei, sau fiicei tale).
Este esenţial să priveşti alegerea numelui prin ochii (urechile) consumatorilor. Până la urmă brandul tău este de fapt brandul lor. Fără ei, nu ar putea exiata nici un brand.